Eppley Airfield tar av medan andra flygplatser ser minskningar

Eppley Airfield tar av medan andra flygplatser ser minskningar

Eppley Airfield såg en kraftig ökning av flygresenärer 2016, och flygplatsens tjänstemän säger att den drivits av en stark lokal ekonomi och tillägg av flera flygningar till nya städer.

Den ökade flygkapaciteten mätt i antal lediga platser att köpa, placerade Omaha s flygplats i topp 10 på nationell nivå för sådan tillväxt. Det var nr 9 på året som just slutade när det gäller ökad kapacitet.

Det är det tredje året i rad för tillväxt för Eppley, och ett annat tecken på att den lokala ekonomin har studsat sedan den stora lågkonjunkturen när de flesta flygplatser, inklusive Eppley, såg nedgångar i passagerare år över år.

Hittills i år är efterfrågan inte långsammare och flygbolagen förväntas lägga till ännu mer kapacitet, eller platser som är tillgängliga för inköp, genom att använda större flygplan eller lägga till flyg till befintliga vägar för att fortsätta med det, säger Dave Roth, vice verkställande direktör direktör för Omaha flygplats.

Flygbolag lade till cirka 446 000 platser i Omaha förra året, eller en ökning med 9 procent i förhållande till 2015. Den snabbast växande flygplatsen i fråga om sittkapacitet, San Jose International Airport, ökade med 12,5 procent förra året. tillsammans ökade i kapacitet med 4,5 procent över 2015. (Eppley anses av Federal Aviation Administration vara en ‘medium hub’ flygplats i samma klassificering som flygplatserna i Kansas City, Missouri, St Louis och Milwaukee.

Flygservice, särskilt till väst och östkusten, kan vara en försäljningsplats för Omaha när det gäller att locka nya företag eller behålla sina befintliga, säger Eric Thompson, chef för Bureau of Business Research vid University of Nebraska Lincoln.

‘Dagliga, icke-stoppade vägar innebär att du kan få dina chefer och säljare till en stad för en mötesdag och hemma samma dag utan att det är så störande för deras liv och arbetsliv. Det är en mycket viktig funktion som gör städerna attraktiva ställen att göra affärer ‘, sa Thompson.

Tillväxten hos resenärer som använder flygplatsen är också ett gott tecken på ekonomin i Omaha och nationellt. Det betyder att fler företag har pengar att spendera på att skicka medarbetare på andra håll, och fritidsresenärer kan känna sig mer säkra på sin ekonomi, säger Christopher Decker, en professor i ekonomi vid University of Nebraska i Omaha.

‘Det betyder i allmänhet att människors känsla för sitt eget ekonomiska välbefinnande är lite starkare än det har varit tidigare’, sade Decker om den positiva trafiktillväxten.

Och sakerna växer fortfarande hittills i år: Platser i Omaha s Eppley väntas öka med 11,2 procent för första kvartalet 2017.

Fler nya rutter väntas under de kommande månaderna. Southwest kommer att lansera sin dagliga nonstop till Houstons William P. Hobby Airport i mars, ytterligare weekendflyg till Dallas Love Field, och i första kvartalet upp till fyra dagliga nonstop-flyg till Phoenix.

‘Vi har aldrig haft fyra avgångar till Phoenix från sydvästra,’ sade Roth.

Total trafik på flygplatsen ökade 4,3 procent över 2015, från cirka 4,2 miljoner människor till cirka 4,3 miljoner människor förra året. Trafiken avser antalet passagerare som tar av och anländer till flygplatsen. Det är den högsta trafiken sedan 2008, sade Roth. Flyg via Southwest, och en daglig nonstop-rutt till San Francisco via United Airlines.

Den tillväxten leddes av stark efterfrågan från Omaha, särskilt från affärsresenärer, sa Roth.

‘Det är bra för ekonomin, det är bra för flygbolagen,’ sa han.

Haring sa att flygplatsen har sett tillväxt sedan 2012, efter sex års nedgång. Tillväxten var stabil förra året eftersom inga nya vägar tillsattes, sa han.

‘Kort om att lägga till kapacitet eller en ny marknad, som någon flygplats alltid vill göra, förmodligen kommer vi att stanna rätt i det här riket’, sa Haring.

Flygbolag har lagt till en del kapaciteter som stöter på cirka 50 sitsvägar upp till 65 eller 75 sitsplan. ‘Mycket av det är bara industrins ebbs och tidvatten,’ sade Haring.

Passagerartrafiken vid Eppley är en viktig markör för flygplatsens efterfrågestyrda huvudplan. Vissa passagerarmarkörer utlöser nya projekt på flygplatsen.

När flygplatsen närmar sig 4,75 miljoner passagerare kan den genomföra nya projekt, inklusive tillägg till övergången, den första etappen av terminalutveckling.

När Eppley närmar sig 5,4 miljoner passagerare årligen, kommer det att leda till en renovering och expansion av terminalen, där resenärer tar upp bagage och checkar in med flygbolagen.

Några masterplanprojekt är redan på gång: I våren kommer det befintliga biluthyrningsgaraget, som även erbjuder långtidsparkering på andra våningen, att rivas. Ett sex våningar garage med 3.000 parkeringsplatser 2.100 för allmänheten och 900 platser för hyrbilar på första och andra våningen kommer att ta plats.

Projektet på ungefär 89 miljoner dollar, som förväntas vara klart i ungefär två år, inkluderar också en ny hyrbil kundservice byggnad intill hyra bil utrymmen, en ny uppvärmd, täckt gångväg mellan det nya garaget och flygplatsterminalen; och ett nytt konsoliderat utträdesområde där kunderna betalar för parkering.