Ett blygsamt semesterförslag till dig

Ett blygsamt semesterförslag till dig

Nyligen min fru, Diane och jag, gick till en musikalisk produktion av Charles Dickens ” En jul Carol. ‘Trots en överflöd av Broadway-glitz var leken ganska tunghänt när det gällde sin moralisering. I denna version lade de till några onödiga tecken. Jag vet att det finns en sådan sak som poetisk licens, men hur förbättrar du Dickens?

Amerikas tre stora helgdagar Thanksgiving, jul och nyår har alla en distinkt moralisk lektion att ge. Thanksgiving påminner oss om vikten av att vara tacksam och tacka för allt vi har. Forskning inom positiv psykologi har omfattande dokumenterat de många känslomässiga och hälsofördelarna med att hålla vad som kallas ‘en inställning till tacksamhet’.

Jul, som representerat i Dickens ‘klassiska fabel, lär på dyden av altruism, generositet och vikten av att ge. Med fokus på personliga resolutioner och nybörjare, fokuserar nyårssemestern på självförbättring. Allt detta moraliserande kan skapa mycket press. Diane har föreslagit att kanske folk skulle lägga undan alla dessa semester krav och förklara veckan efter Thanksgiving som en årlig tid för självomsorg.

Många människor har dock ofta svårt att fokusera på sig själva. New York Times-kolumnisten Tara Parker Pope har frågat, ‘Behandlar du dig själv så väl som du behandlar dina vänner och familj?’ Tydligen är de flesta människor inte lika snälla och förlåtande för sig själva som de är för andra. Psykologen Kristin Neff, från University of Texas i Austin, har undersökt självmedkänsla och till och med utvecklat en självkänsla. Detta test frågar folk om de håller med vissa uttalanden som är utformade för att olagliga hur självkritiska eller självgivande de är. Konstant självkritik kan leda till fientlighet, vilket är förknippat med depression och ångest. Som svar på Neffs forskning skrev en oidentifierad kommentator, ‘Tappa inte på dig själv, det är vad vänner och familj är för.’

Neff fann att människor med självmedkännande är vanligtvis lyckligare, mer optimistiska och visar färre neurotiska symtom än personer med låg självkänsla.

En övning är att skriva själv ett brev av stöd, på samma sätt som du skulle skriva till en bra vän. En annan aktivitet är att göra en ärlig självbedömning av dina styrkor och svagheter, så mycket som Alkoholics Anonymous ‘Steg 4 kräver en’ orolig moralisk inventering ‘. Det inkluderar även att granska personliga mål och önskemål, göra justeringar efter behov och arbeta på frågor i det nya året.

Introspektion spelar också in spel eftersom människor också kan dra nytta av att ställa sig själva frågor som, ‘Är jag uttrycker mina känslor och tankar till andra?’ ‘Är jag sant mot mig själv?’ Och till och med ‘Äter jag mina ägg som jag gillar?’ I 1999-filmen ‘The Runaway Bride’ finns en scen där Richard Gere frågar Julia Roberts hur hon gillar hennes ägg beredda. Hon svarar: ‘Vad du än har’. Hon vet inte ens vad hon föredrar för att hon alltid utsätts för vilken man hon var med vid den tiden. Hon inser äntligen att hon gillar ägg Benedict och egentligen ogillar ägg på något annat sätt.

Effektiv självomsorg innebär också att man utövar rationellt tänkande. Den sena psykologen Albert Ellis, grundaren av Rational Emotive Therapy, trodde att Rationell Tro 1 involverade dig tillfredsställande. Denna tro påstår: ‘Så länge jag kan acceptera och njuta av mig, spelar det ingen roll om någon håller med mig eller inte.’ Repeterande av adaptivt självtalande som detta är kärnan i de positiva självbekräftelser som Neff rekommenderar.

För många människor kan det här låta som ganska blygsamma ingrepp. Parker Pope säger att dessa kan till och med påminnas om Al Frankens Stuart Smalley-karaktär, vars signaturbekräftelse var: ‘Jag är bra nog, jag är smart nog, och doggone den, folk som jag.’ Men desto mindre finns det empiriska bevis för att stödja effektiviteten av dessa tillvägagångssätt.

Till exempel fann Wake Forest University psykologerna Claire Adams och Mark Leary 2007 att undervisningens självmedkänsla, även på mycket begränsad nivå, fortfarande hade ett signifikant positivt resultat för deltagarna i studien. Att ta det lättare på dig själv har ofta den paradoxala effekten av att förbättra sin självkontroll. Leary, som nu är vid Duke University, anser att självmedvilja leder till alla fördelar med att ha hög självkänsla, utan nackdelen med ökad narcissism.

Annat än att ändra attityder och övertygelser, hur kan andra människor dra nytta av en självomsorgsvecka? Många experter föreslår att du kan minska semester stress genom att utöva mer, äta hälsosam mat och begränsa alkoholintag. Medan dessa aktiviteter utan tvivel är värda, saknar de punkten i vårdveckan. Om du vill ha allt detta kan du gå till startläger. Traditionella självhushållande aktiviteter som att ta ett varmt bad, gå ut och njuta av naturen, lyssna på lugnande musik, njuta av örtte och rocka i en gungstol bredvid en eldstad komma lite närmare.

Chicago konsult och prestation tränare Alok Trivedi blir mer till rätta. Han uppmanar öppet att bryta livets regler ibland. Han tror att fördelarna med att bryta normer och ändra din dagliga rutin kan ha en enorm uppsida som är bra för din mentala hälsa. Han rekommenderar att folk överväger aktiviteter som följande: Ät vad du vill för en dag, särskilt favoritkomfortmat; känner sig fri att uppträda på barnsliga sätt och göra barnsliga kommentarer; förbannar högt; köpa något ganska dyrt; skryta till andra människor; och även lounge runt i dina underkläder hemma. Slutligen säger han det inte, men istället för örtte tror jag att han skulle godkänna att sippa lite Maker s Mark.

BASKETBALL: New Albany går vidare till regionala finalen med 65 45 seger över SouthUPDATE: Polisuppehållet i Jeffersonville slutar med arrestPolice letar efter Clarksville man anklagad för djurbråkningPoll visar Watson med dubbelsiffrigt led över CanonBOYS ‘BASKETBALL: Bulldogs förbereder sig för bekant fiende på regionalRare’ hästsko moln ‘fotograferat över NevadaAmerican Smokehouse Stadium får sin fot i JeffersonvillePortage House nya ägare revamping menyn, men håller foodie flair